
For Congress political harm greater than financial loss in National Herald case

Written by Administrator
Saturday, 09 July 2022 13:56

   By Sidharth Mishra

  

   

Nothing endorses the charges often levelled against the Congress party being turned into a
family limited company better than the National Herald case. The Indian media history is replete
with publications which endorsed an ideological or a social cause.

  

   Much before Jawaharlal Nehru founded the Associated Journals Limited in 1937, to publish
National Herald in English, Navjeevan in Hindi and Quami Awaz in Urdu, freedom fighters had
maintained tradition of debating and protesting through media platforms, which then was limited
to print. As historian Bipan Chandra mentions in his seminal work India’s Struggle for
Independence, “Nearly all the major political controversies of the day were conducted through
the Press. It also played institutional role of opposition to the Government. Almost every act and
every policy of the Government was subjected to sharp criticism.”

  

   Even the British publications of the pre-Independence period were very clear about ideological
bias in the favour of imperial rule in the country. Mahatma Gandhi make a very pertinent
mention of it in his autobiography My Experiments With Truth. Mentioning about a meeting with
one Mr Chesney Junior, then editor of The Pioneer, at that time under British ownership, Gandhi
writes, “He promised to notice in his paper anything that I might write but added that he could
not promise to endorse all the Indian demands, inasmuch as he was bound to understand and
give due weight to the viewpoint of the Colonials as well.”

      

   Therefore Nehru only carried forward the tradition set by Bal Gangadhar Tilak, Lala Lajpat Rai
and of course Mahatma Gandhi to endorse the demand of independence and also the
ideological moorings of the Congress party. Albeit his attempt was to make the publication
professional and self-sustaining thus formation of a company under then prevailing Company
Act.

  

 1 / 3



For Congress political harm greater than financial loss in National Herald case

Written by Administrator
Saturday, 09 July 2022 13:56

   To give it a wider base Nehru had several leading Congress leaders specially belonging to
United Provinces (now Uttar Pradesh) as shareholders like PD Tandon, GB Pant, Acharya
Narendra Dev and Rafi Ahmed Kidwai among others. Nothing wrong in seeking a professional
management of an ideologically inclined publication. 

  

   One of the most notable examples of this is Bharat Prakashan Trust, which publishes The
Organiser in English and Panchjanya in Hindi. Though de jure independent publication, their
subservience to right-wing ideology cannot be missed. Founded in July 1947, Bharat Prakashan
in the past 75 years has gone from strength to strength largely on the basis of huge reader
support base among the followers of Rashtriya Swayamsewak Sangh (RSS).

  

   In this context a very relevant comment was made a former Lok Sabha Member from
Congress party. On the day former Congress president Rahul Gandhi was summoned by the
Enforcement Directorate and Congress launched a country-wide agitation to protest the
summon, Sandeep Dikshit, son of late Delhi chief minister Sheila Dikshit, tweeted saying, “If all
the Congress leaders agitating on the streets had subscribed to National Herald, Navjeevan and
Quami Awaz, these newspapers would not have seen such bad days.” While saying this Dikshit
was probably aware of the fact that almost all such households which are sympathetic to RSS
subscribe to The Organiser and Panchjanya.

  

   What was the intent of changing the ownership of the three newspapers from Associated
Journals Limited to Young Indian? The whole exercise seems to have been done to ease out
the heirs of the other shareholders whom Nehru had brought on board.

  

   The Young India is a family controlled company with just about 24 percent shares given to
party loyalists Oscar Fernandes and Motilal Vora. Now that both the leaders have passed away,
one is not very sure to whom would their shares be transferred.

  

   The newspapers under the banner of Associated Journals had stopped publication in 2008. At
that point of time the company was under a debt of Rs 90 crore. This loan was paid off by the
All India Congress Committee. Thereafter, Young Indian, the company which has 76 percent
combined shareholding by Sonia Gandhi and Rahul Gandhi bought shares, took over the
holdings of Associated Journals. 

  

 2 / 3



For Congress political harm greater than financial loss in National Herald case

Written by Administrator
Saturday, 09 July 2022 13:56

   According to media reports, Rahul Gandhi is reported to have told the Enforcement
Directorate that Young Indian is a not-for-profit company that was incorporated under special
provision of Companies Act and that not a single penny has been taken out of it. The same
media reports also said the ED officials countered Gandhi’s claim and alleged that the company
has not done any charitable work from the time it has been formed in 2010.

  

   It’s difficult to say that Sonia Gandhi and Rahul Gandhi would not be able to fight the case
legally and overcome the odds. The whole transactions would not have been done without legal
advice or without taking into the account the repercussions it would have.

  

   However, the fct remains that the present Congress leadership instead of cultivating three
newspapers as its organ to promote its political plans and policies, strengthen ideological
commitment of its cadres and use it as a platform for interaction, chose it to be an instrument of
financial investment and return. This has proved certainly to be bad investment in terms of the
loss of ideological fellowship and now the question mark on the whole transaction being legally
tenable.

  

   (The writer is an author and president, Centre for Reforms, Development & Justice)

  

    

      

 3 / 3


